Strony

niedziela, 12 marca 2023

13 marca 1857 r. We wsi Podgradowice (dzisiaj Drzymałowo) urodził się Michał Drzymała, chłop który stał się symbolem walki z pruskim uciskiem, kiedy nie mogąc uzyskać pozwolenia na budowę domu, zamieszkał w wozie cyrkowym. "Wóz Drzymały" stał się symbolem walki z germanizacją w zaborze pruskimi.

 


13 marca 1857 r. We wsi Podgradowice (dzisiaj Drzymałowo) urodził się Michał Drzymała, chłop  który stał się symbolem walki z pruskim uciskiem, kiedy nie mogąc uzyskać pozwolenia na budowę domu, zamieszkał w wozie cyrkowym. "Wóz Drzymały" stał się symbolem walki z germanizacją w zaborze pruskim (w rzeczywistości wozy Drzymały były dwa: pierwszy, cyrkowy kupił sam Drzymała, kolejny, lepszej jakości, zakupiony został w 1908 z datków społecznych uzyskanych ze zbiórki pieniędzy jaką przeprowadzono po nagłośnieniu całej sprawy).


Na początku XX wieku Michał Drzymała stał się sławny na Ziemiach Polskich rozdartej przez zaborców (a także w Europie) z powodu ciągnącego się przez blisko 4 lata sporu z władzami niemieckimi dotyczącego możliwości zbudowania domu na zakupionej w 1904 roku od niemieckiego kupca działce we wsi Kaisertreu (tak od 1871 roku zaborcy nazywali wieś Podgradowice, po 1918 roku wieś powróciła do polskiej nazwy, a w roku 1939 przemianowano ją na Drzymałowo) pod Rakoniewicami, w powiecie grodziskim.


Niemieckie prawo wymagało uzyskania zgody administracji państwowej na wzniesienie budynku. Realizujące politykę germanizacji władze wybiórczo wykorzystywały ten przepis na niekorzyść ludności polskiej. W tej sytuacji Drzymała kupił wóz cyrkowy, w którym zamieszkał. Władze niemieckie chciały ten wóz usunąć, argumentując, iż stojący w jednym miejscu przez ponad 24 godziny wóz jest domem. W tej sytuacji Drzymała systematycznie, codziennie przesuwał ów wóz na niewielką odległość, co dało mu argument, iż jako pojazd ruchomy nie podlegał przepisom prawa budowlanego.


Przez kilka lat trwała sądowo-administracyjna walka, w której stosowano kruczki prawne; władze zaborcze zaczęły nękać Drzymałę za drobne uchybienia i w końcu udało im się usunąć wóz. Wówczas Drzymała zamieszkał w lepiance, którą wkrótce po tym zburzono ze względu na naruszenie przepisów przeciwpożarowych (ustawienie piecyków bez właściwego zabezpieczenia). W tej sytuacji Drzymała był zmuszony sprzedać działkę. Drzymała ostatecznie nabył inną parcelę, ze starym domem, na remont którego niepotrzebna była zgoda urzędów.


Walka Drzymały o możliwość zbudowania domu, a zwłaszcza wykorzystywanie przezeń luk w prawie niemieckim stały się głośne w Polsce i w świecie. Głos w tej sprawie zabierali m.in. Maria Konopnicka, Henryk Sienkiewicz i Bolesław Prus, a spoza Polski m.in. Lew Tołstoj. Osoba Drzymały, a zwłaszcza ów słynny wóz stały się symbolem chłopskiego oporu wobec zaborcy i germanizacyjnych praktyk stosowanych wobec Polaków przez państwo niemieckie.


Michał Drzymała został pośmiertnie odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1937). W 1939 r. jego rodzinną wieś przemianowano na Drzymałowo.


Od 1928 mieszkał w Grabównie, gdzie zmarł 25 kwietnia 1937 r. 29 kwietnia 1937 został pochowany na cmentarzu w Miasteczku Krajeńskim.

Post Historia Wczoraj i dziś. 

Cześć Pamięci Polaków walczących z germanizacją!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust