poniedziałek, 31 października 2022

1 listopada 1920 roku Gdynia została wybrana na miejsce budowy nowego portu na Bałtyku, z powodu niepewnej sytuacji w Wolnym Mieście Gdańsku, którego władze nastawione były do Polski wrogo. 



 1 listopada 1920 roku Gdynia została wybrana na miejsce budowy nowego portu na Bałtyku, z powodu niepewnej sytuacji w Wolnym Mieście Gdańsku, którego władze nastawione były do Polski wrogo. Głównym projektantem portu gdyńskiego był inż. Tadeusz Wenda. Już w kwietniu 1923 roku (pomimo wyniszczenia kraju przez wielką wojnę a następnie wojnę polsko-bolszewicką i kształtowanie się granic) otwarto port tymczasowy, a w sierpniu tego samego roku przypłynął do Gdyni pierwszy pełnomorski statek!

Prace nad budową portu nabrały tempa, gdy ministrem przemysłu i handlu został w 1926 roku inicjator rozbudowy Gdyni inż. Eugeniusz Kwiatkowski. 5 stycznia 1927 roku odbyła się w Gdyni uroczystość podniesienia bandery na SS "Wilno", pierwszym z parowców Żeglugi Polskiej zakupionych we Francji (pozostałe „francuzy” to: SS Kraków, SS Poznań, SS Katowice i SS Toruń). W czerwcu tegoż roku weszły do Gdyni dwa niewielkie, zbudowane w Gdańsku statki pasażerskie, SS "Gdańsk" i SS "Gdynia', a 11 marca 1930 roku dokonano otwarcia regularnej linii pasażerskiej z Gdyni do Nowego Jorku. Podczas gdy w roku 1926 obroty wynosiły 412 950 ton, to w roku 1927 zwiększyły się do 1 957 795 ton, a w 1929 roku do 2 923 000 ton, przewyższając tym samym przedwojenne obroty portu gdańskiego, gdzie przeładowano 2 453 000 ton towarów!


Na fot.: Początki budowy portu w 1926 i port morski w 1936

Post Historia Wczoraj i dziś.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust