sobota, 4 lutego 2023

5 lutego 1941 roku zatrudniony został w specjalnym komandzie rozpoznawczym Wydziału Politycznego (Gestapo) pod kierownictwem Bernharda Waltera Wilhelm Brasse (zdjęcie) od 31 sierpnia 1940 roku polski więzień polityczny KL Auschwitz, fotograf, autor tajnej fotograficznej dokumentacji obozowej.

 


5 lutego 1941 roku zatrudniony został w specjalnym komandzie rozpoznawczym Wydziału Politycznego (Gestapo) pod kierownictwem Bernharda Waltera Wilhelm Brasse (zdjęcie) od 31 sierpnia 1940 roku polski więzień polityczny KL Auschwitz, fotograf, autor tajnej fotograficznej dokumentacji obozowej.

W swoich wspomnieniach mówił:

"Rozmawiałem z doktorem Mengele. Wyjaśnił mi, że będzie do mnie przysyłał kobiety, Żydówki, bliźniaczki, trojaczki i wszystkie inne przypadki, i chciał mieć zdjęcia pokazujące całą postać en face, z boku, z profilu i z tyłu. Miały być też nagie [zdjęcia]. Kobiety bardzo się wstydziły i bały. Dzieci były przerażone. Bały się nawet odzywać do siebie. Z wyglądu to były młode kobiety, młode dziewczyny, które zaczynały się rozwijać-jeszcze nie były wyniszczone. [Mengele] zabierał je z transportów. (...) Było mi wstyd, to było przykre, nieprzyjemne (...) [Mengele] wyjaśnił mi, że z cygańskiego obozu przyśle do mnie przypadek raka wodnego. Zapomniałem, jaką inną nazwę ma ta choroba (...) Przysłali do mnie młodego Cygana, który miał na twarzy raka wodnego, widać było całą szczękę, nagą kość (...) Do dzisiaj mam to wszystko przed oczami. Po wojnie ciągle wracały do mnie koszmary, albo śnił mi się ktoś przyprowadzony do doktora Mengele, albo śniło mi się, że mnie szukają, żeby zabrać mnie na egzekucję".

Post Historia Polski Dzień Po Dniu 

Wilhelm Brasse, były więzień Auschwitz, fotograf. Fot. PAP/A. Wiktor

                                           ⬇️

https://polishholokaust.blogspot.com/2022/12/3-grudnia-1917r-w-zywcu-urodzi-sie.html?m=1

#Polishholokaust #GermanDeathCamps #StratyWojenne #NiemieckieZbrodnie #DeutscheVerbrechen #GermanCrimes #WW2 #WorldWarTwo #ReparationsForPoland #MadeInGermany #ToMyjesteśmyPamięcią #EuropeanUnion #Werhmacht #SS #derDeutschenKultur #KLAuschwitz #KLAuschwitzBirkenau #Oświęcim 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust