piątek, 11 listopada 2022

12 listopada 1943r. w Warszawie Niemcy rozstrzelali około 300 więźniów z Pawiaka; wśród nich Andrzeja Trzebińskiego, poetę, dramaturga, publicystę, naczelnego redaktora konspiracyjnego miesięcznika „Sztuka i Naród”.

 


12 listopada 1943r. w Warszawie Niemcy rozstrzelali około 300 więźniów z Pawiaka; wśród nich Andrzeja Trzebińskiego, poetę, dramaturga, publicystę, naczelnego redaktora konspiracyjnego miesięcznika „Sztuka i Naród”. Autora znanej piosenki "Wymarsz Uderzenia" (która zagrzewała do walki m.in. Uderzeniowe Bataliony Kadrowe).

 Niemcy do publicznej zbiorowej egzekucji, na Nowym Świecie, blisko skrzyżowania z Warecką i Ordynacką, ubrali go w papierowy worek, a usta zaleli gipsem. 

W chwili śmierci miał zaledwie 21 lat.  

Większość jego twórczości spłonęła w Powstaniu Warszawskim.



"Wymarsz Uderzenia"


A jeśli bzy już będą, to bzów mi przynieś kiść

i tylko mnie nie całuj, i nie broń, nie broń iść.

Bo choć mi wrosłaś w serce, karabin w ramię wrósł

i ciebie z karabinem do końca będę niósł.


To wymarsz Uderzenia i mój (i mój, i mój).

W ten ranek tak słoneczny piosenka nasza brzmi.

Słowiańska ziemia miękka poniesie nas na bój -

Imperium gdy powstanie, to tylko z naszej krwi.


A jeśli będzie lato, to przynieś żyta kłos -

dojrzały i gorący, i złoty jak twój włos -

i choćby śmierć nie dała, bym wrócił kiedy żyw,

poniosę z twoim kłosem słowiańskich zapach żniw.


To wymarsz Uderzenia…


A jeśli będzie jesień, to kalin pęk mi daj

I tylko mnie nie całuj, i nie broń iść za kraj.

Bo choć mi wrosłaś w serce, karabin w ramię wrósł

i ciebie z karabinem do końca będę niósł.


To wymarsz Uderzenia…


Poniosę nad granicę kalinę, kłosy, bzy -

To z nich granice będą – z miłości, a nie z krwi.

Granicę mieć z miłości w żołnierskich sercach –„U”.

Nasz kraj tam gdzieś się kończy, gdzie w piersiach braknie tchu.


To wymarsz Uderzenia…

                                            ⬇️

https://m.nacjonalista.pl/2014/02/17/andrzej-trzebinski-wymarsz-uderzenia/

                                           ⬇️

https://medianarodowe.com/slowo-o-zyciu-i-nacjonalizmie-andrzeja-trzebinskiego/

#Polishholokaust #GermanDeathCamps #StratyWojenne #NiemieckieZbrodnie #DeutscheVerbrechen #GermanCrimes #WW2 #WorldWarTwo #ReparationsForPoland #MadeInGermany #ToMyjesteśmyPamięcią #EuropeanUnion #Werhmacht #SS #derDeutschenKultur #Warszawa #Pawiak 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust