środa, 22 lutego 2023

W nocy z 22 na 23 lutego 1943 roku Niemcy poszukujący żydowskiej rodziny Thau przeprowadzili obławę we wsi Jaworze Górne w województwie podkarpackim.

 


W nocy z 22 na 23 lutego 1943 roku Niemcy poszukujący żydowskiej rodziny Thau przeprowadzili obławę we wsi Jaworze Górne w województwie podkarpackim. 

Wspomina Józef Kałuża, którego rodzina została tego dnia zamordowana:


"W tym okresie nasilona została kontrola na terenie mojego miejsca zamieszkania. Były częste rewizje, a w nocy z 22 na 23 lutego 1943 roku obława. Obstawiono zabudowania moich dziadków, rodziców moje. Roman Thau znajdował się w moim mieszkaniu. W ostatniej niemal chwili zdołałem go ukryć na zasuwie w kominie kuchennym. Ja jednak zostałem bardzo pobity w celu wydobycia zeznania na temat pobytu względnie kryjówki Żydów. Świadomy tego, co zagraża mnie i rodzinie, niczego nie powiedziałem. 

Rodzina moja również ukrywała Żydów; jeden z nich to niejaki Mendel ze Strzegocic. W trakcie rewizji przez Niemców został ujęty i razem z moimi dziadkami, Janem i Wiktorią Psioda, oraz moją siostrą Marią Kałuża, zostali skatowani i wreszcie rozstrzelani na podwórzu domu. U moich rodziców Żydów nie znaleźli i dzięki temu, chociaż skatowani, pozostali przy życiu "


/Boguś Historia Polski Dzień Po Dniu

#Polishholokaust #GermanDeathCamps #StratyWojenne #NiemieckieZbrodnie #DeutscheVerbrechen #GermanCrimes #WW2 #WorldWarTwo #ReparationsForPoland #MadeInGermany #ToMyjesteśmyPamięcią #EuropeanUnion #Werhmacht #SS #derDeutschenKultur #jews #JewishTruth #PolacyRatującyŻydów #USA #JTA #TheTimesOfIzrael #TheJerusalemPost 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust