środa, 10 maja 2023

11 maja 1911 roku w Warszawie urodził się przyszły kpt. pilot, major (ang. Squadron Leader) Królewskich Sił Powietrznych, as myśliwski II wojny światowej, dowódca Dywizjonu 303 - Zdzisław Karol Hanneberg ( zginął 12 kwietnia 1941 roku).

 


11 maja 1911 roku w Warszawie urodził się przyszły kpt. pilot, major (ang. Squadron Leader) Królewskich Sił Powietrznych, as myśliwski II wojny światowej, dowódca Dywizjonu 303 - Zdzisław Karol Hanneberg ( zginął 12 kwietnia 1941 roku).


Ukończył w Warszawie szkołę powszechną i gimnazjum im. Jana Zamoyskiego. Maturę uzyskał w 1930 roku. Rok później wstąpił do dęblińskiej Szkoły Podchorążych Lotnictwa kończąc ją ze stopniem podporucznika obserwatora i 3 lokatą. Odbył kurs pilotażu w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 1 w Dęblinie (CWL-1) i ukończył Wyższą Szkołę Pilotażu w Grudziądzu. 

W sierpniu 1934 r., otrzymawszy awans do stopnia podporucznika, został przydzielony do 1. Pułku Lotniczego w Warszawie. Służąc tam, kontynuował edukację w zakresie pilotażu, a także latał sportowo na szybowcach. 


Tuż po agresji Niemiec na Polskę, będąc już porucznikiem i instruktorem w Dęblinie, zgłosił się ochotniczo do roli pilota bojowego – walczył w ramach tzw. "grupy dęblińskiej" – jednostki sformowanej doraźnie z instruktorów CWL-1. Po agresji ZSRS ewakuował się do Rumunii, a następnie przedostał do Francji. Tam przeszedł szkolenie w zakresie pilotowania myśliwca MS.406. Następnie, już po rozpoczęciu ofensywy niemieckiej na Francję, powierzono mu sformowanie klucza myśliwskiego (IV Klucz Kominowy „He” w Chateauroux (ELD/Chateauroux)) na maszynach MB.152 z zadaniem ochrony zakładów lotniczych Bloch. Na tych właśnie myśliwcach Henneberg, wspólnie z por. Arsenem Cebrzyńskim, zaliczył swoje pierwsze zestrzelenie. „Ofiarą” polskich pilotów padł bombowiec He 111. 


17 czerwca francuski personel lotniska odjechał … pozostawiając Polaków bez rozkazów i zaopatrzenia. 

W tej sytuacji Henneberg zdecydował się na ewakuację do Anglii. Dotarł tam wraz z trzema innymi pilotami po międzylądowaniu w Bordeaux. Była to jedyna ewakuacja Polaków z Francji do Anglii na pokładzie samolotu. W RAF otrzymał numer służbowy P1393. 


2 sierpnia 1940 r. został pilotem i dowódcą eskadry Dywizjonu 303. Pierwsze zestrzelenie w Anglii uzyskał 31 sierpnia, podczas pierwszej misji operacyjnej dywizjonu. 21 października tymczasowo objął dowództwo dywizjonu w miejsce Witolda Urbanowicza. Zdał je kpt. Adamowi Kowalczykowi 7 listopada tego samego roku. Odzyskał je, już na stałe 20 lutego 1941 roku. 


12 kwietnia 1941 roku prowadził sześć Spitfire'ów nad Francję dla atakowania lotnisk w Le Touquet i Crecy. W czasie ataku maszyna Henneberga została uszkodzona przez artylerię przeciwlotniczą. Pilotowi udało się „wyciągnąć” maszynę poza okupowaną Francję, ale musiał ją posadzić na wodach kanału La Manche w odległości ok. 20 km od Dungeness. 

Towarzyszący Hennebergowi por. Zbigniew Kustrzyński widział dowódcę unoszącego się w kapoku, wobec czego zameldował jego pozycję przez radio i wrócił do Anglii. Trwające dwa dni poszukiwania nie przyniosły jednak skutku. Ciała Henneberga nigdy nie odnaleziono...


Na liście Bajana sklasyfikowany został na 16. pozycji z 8 i 1/2 pewnymi zestrzeleniami samolotów Luftwaffe, 1 prawdopodobnie i 1 uszkodzeniem. 


Cześć Jego Pamięci!

Post Historia Wczoraj i dziś. 

Na fot.: Zdzisław Hanneberg.

#Polishholokaust #WW2 #WorldWarTwo #Division303 #Division305 #BattleofBritain #PolishAirForce #Britain #UnitedKingdom #GB #RAF #DistinguishedFlyingCross #BitwaoAnglię #PolishSquadrons #DistinguishedServiceOrder #Division315 #Division316 #Division317 #GermanDeathCamps #StratyWojenne #NiemieckieZbrodnie #DeutscheVerbrechen #GermanCrimes #ReparationsForPoland 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust