niedziela, 2 października 2022

MÓJ BOŻE, PIERWSZY RAZ WYPARŁEM SIĘ WŁASNEGO OJCA...

 MÓJ BOŻE, PIERWSZY RAZ WYPARŁEM SIĘ WŁASNEGO OJCA...



2 października 1951 r. zajechał samochód ciężarowy, z którego wysiadło dwóch litewskich milicjantów z trzecią osobą w skórzanej kurtce mówiącą trochę po polsku, a wyglądem przypominająca Żyda. (…) Ten, który był podobny do Żyda, powiedział do siostry „Ty masz szczęście, że wyszłaś za mąż i masz teraz inne nazwisko, to ciebie nie zabierzemy, a ten twój brat i cała twoja rodzina pojedzie na Sybir”. 

Kiedy sprawdzili mój paszport i dokładnie przeszukali mieszkanie, kazali mi się ubierać i jechać razem z nimi, by szukać taty, który w tym czasie przebywał na Lipówce w młynie. 


Wsiadłem do samochodu tak ubrany, jak wróciłem z pola. Siostra zdążyła dać mi jeden chleb, trochę mąki i słoniny. Czas, jaki mi dali był nie dłuższy niż 10-15 minut. 

Następnym zadaniem bandytów z NKWD było znalezienie mojego taty. W tym też celu kazali zająć miejsce po lewej stronie ciężarówki, abym mógł lepiej obserwować szosę. Po drodze do młyna przyglądali się każdej furmance i pytali, czy to ten. Mój Boże, pierwszy raz wyparłem się własnego ojca, kiedy zobaczyłem go zaledwie kilka metrów od ciężarówki. Wracał już do domu z mąką, parzył gdzieś przed siebie, mnie nie zauważył. W ostatniej chwili ktoś go ostrzegł, aby nie wracał do domu. Oddał swym znajomym konia z wozem, a sam pieszo wrócił do Nowosiółek, skąd mnie zabrali, i klęcząc pod krzyżem zaczął się modlić. 


Kiedy tato wrócił do domu, gdzie mieszkała córka Anastazja, milicjanta już nie było. Całą noc rozpaczał po nas, rano podjął decyzję, że chce być z nami. Błagał córkę i zięcia, aby go zwieźli na stację w Ponarach. Kiedy nazajutrz zrobili tak, jak tato prosił i zawieźli go na dworzec, naszego transportu już nie było. 


Ze wspomnień wywiezionego na Sybir Tadeusza Dargiewicza.


Fot. „Wspomnienia z pobytu na Syberii w latach 1951-1955”, Tadeusz Dargiewicz. 

Post Muzeum Pamięci Sybiru 

#MPS #Sybir #Historia #deportacje #NaNieludzkiejziemi #17września1939 #1września1939 #swołocz #Rosja #sowieckieZbrodnie #NKWD #SovietInvasion #ArmiaCzerwona #komunizm #NewerForget #RedArmy #JewishNKWD #Stalin #Beria #WW2 #WorldWarTwo 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust