sobota, 7 stycznia 2023

8 stycznia 1944 roku pod Mikuliszkami (obecnie Białoruś) miała miejsce bitwa pomiędzy oddziałem SS wspomaganym przez oddział policji litewskiej Saugumy, a oddziałem partyzanckim Armii Krajowej pod dowództwem porucznika Gracjana Fróga.

 


8 stycznia 1944 roku pod Mikuliszkami (obecnie Białoruś) miała miejsce bitwa pomiędzy oddziałem SS wspomaganym przez oddział policji litewskiej Saugumy, a oddziałem partyzanckim Armii Krajowej pod dowództwem porucznika Gracjana Fróga.

SS i Saguma okrążyli Polaków, którzy przez długi czas toczyli bohaterską walkę. Z pomocą okrążonym AK-owcom przybył oddział porucznika Piotra Motylewicza "Krzemienia" -Cichociemnego (zdjęcie). Polakom udało się pokonać wrogów. Zabici zostali wszyscy SS mani oraz 20 litewskich policjantów. Niestety śmierć poniósł również sam porucznik Motylewicz. 

Tak jego śmierć opisywał naoczny świadek Edmund Banasikowski "Jeż":

"(...) Zginął także w tej walce wypróbowany mój przyjaciel "wachlarzowiec" z mego odcinka, bohaterski Piotruś "Krzemień". W momencie, gdy ukląkł nad swym ciężko rannym podchorążym, by udzielić mu pierwszej pomocy, seria karabinu maszynowego przeszyła jego ciało. Zginął jeszcze jeden Cichociemny oddając swe życie za Ziemię Wileńską".

Boguś Historia Polski Dzień Po Dniu 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust