3 stycznia 1912 roku w Łosiu urodził się przyszły as myśliwski i Kawaler Orderu Virtuti Militari mjr Marian Pisarek.
Urodził się w rodzinie Stanisława i Józefy z Oleksiewiczów. W roku 1931 zdał maturę w Korpusie Kadetów Nr 2 w Chełmnie.
13 lipca 1932 roku wstąpił do Szkoły Podchorążych Piechoty w Komorowie koło Ostrowi Mazowieckiej. 4 sierpnia 1934 roku Prezydent RP Ignacy Mościcki mianował go podporucznikiem ze starszeństwem z 15 sierpnia 1934 i 93. lokatą w korpusie oficerów piechoty, a minister spraw wojskowych wcielił do 4. pułku strzelców podhalańskich w Cieszynie.
W roku 1935 odbył przeszkolenie lotnicze w Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie. Następnie został przeniesiony do 6. pułku lotniczego we Lwowie i przydzielony do 61. eskadry liniowej. W roku 1936, po ukończeniu Lotniczej Szkoły Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu, został przeniesiony do 4. pułku lotniczego w Toruniu i przydzielony do 141. eskadry myśliwskiej.
18 marca 1938 roku został mianowany zastępcą dowódcy tej eskadry. Na stopień porucznika został mianowany ze starszeństwem z 19 marca 1938 r. i 42. lokatą w korpusie oficerów lotnictwa, grupa liniowa.
Podczas wojny obronnej, we wrześniu 1939 roku walczył w składzie lotnictwa Armii „Pomorze” uzyskując 1 i ½ zestrzelenia. Od 3 września, gdy poległ w locie bojowym dowódca III/4 dywizjon myśliwskiego kpt. Florian Laskowski, dowodził 141. eskadrą myśliwską.
Jak wielu innych polskich pilotów i żołnierzy poprzez Rumunię dotarł do Francji. Początkowo zgłosił się z grupą pilotów do wyjazdu na Wysyp Brytyjskie, jednak 10 maja po ataku Niemiec na Belgię i Holandię, Francuzi nie zgodzili się na wysłanie polskich pilotów i utworzyli nową grupę szkoleniową. Po przeszkoleniu w St. Etienne na samolotach „Romano” trafili na lotnisko Lyon-Mions, gdzie przeszli szkolenie na samolotach Caudron „Simoun”, Morane 406 i Caudron „Cyclone” 714.
13 czerwca grupa skierowana została do Clermont-Ferrand, po odebranie nowych Moran'ów. Stąd zespół udał się do Chatearoux, by zasilić francuski dywizjon. Nie udało im się połączyć z jednostką, dotarli na lotnisko Gaillac koło Tuluzy, a następnie do Oranu.
2 lipca zostali zaokrętowani na brytyjskie jednostki i następnego dnia popłynęli do Gibraltaru. Stąd, w konwoju, dotarli na Wyspy Brytyjskie.
2 sierpnia 1940 roku został przydzielony do 303. dywizjonu myśliwskiego, gdzie przybył w grupie 21 pilotów 21 sierpnia 1940 roku. 7 września odniósł pierwsze zwycięstwo nad Messerschmittem Bf-109, sam zmuszony był jednak do skoku ze spadochronem. Wylądował szczęśliwie, lecz tylko w jednym bucie i dziurawej skarpetce.
Do 30 marca 1941 roku uzyskał kolejne 3 potwierdzone zestrzelenia. W tym dniu został przeniesiony do dywizjonu 308. na stanowisko dowódcy eskadry.
Od 23 czerwca do 10 grudnia 1941 roku dowodził 308. dywizjonem myśliwskim „Krakowskim”. 1 września 1941 roku awansowany został do stopnia majora.
W grudniu 1941 roku przeniesiony został do 11. Grupy Myśliwskiej jako oficer łącznikowy.
19 kwietnia 1942 roku mjr Pisarek objął dowództwo 1. Polskiego Skrzydła Myśliwskiego. 29 kwietnia 1. Polskie Skrzydło Myśliwskie wyruszyło na wymiatanie w ramach operacji „Circus 145". W trakcie walki z grupą około 15. Focke Wulf Fw 190 jego samolot został zestrzelony, a pilot zginął w walce...
Na liście Bajana figuruje na 7. pozycji z 12 pewnymi, 1 prawdopodobnym i 2 uszkodzonymi samolotami.
Post Historia Wczoraj i dziś
Cześć Jego Pamięci!
#Polishholokaust #WW2 #WorldWarTwo #Division303 #BattleofBritain #PolishAirForce #Britain #UnitedKingdom #GB #RAF #DistinguishedFlyingCross #BitwaoAnglię #PolishSquadrons
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
#PolishHolokaust