środa, 31 sierpnia 2022

1 września 1939r wyniku ran zmarła Barbara Drapczyńska.

 Moja Basiu moja mała 

Moja miła ukochana 

Moja droga moja żona 

Moja Pani wymarzona 

Muszę odejść dziś za światy 

Zwiędły wszystkie piękne kwiaty 

Które miałem dać mej Pani 

Basiu moja wybacz proszę 

Że do nieba idę pierwszy

Będę pisał tobie wiersze

Kiedy przyjdziesz tu do nieba 

Wezmę Ciebie tam gdzie trzeba.



Nie zapominajmy, że Basia była wtedy w ciąży...


Barbara Drapczyńska urodziła się 13 listopada 1922 roku.


Z Krzysztofem poznali się pod koniec roku 1941; byli po maturze. Ona mu powiedziała, że pisze wiersze, ale kiedy przeczytała jego poezje, zawstydziła się; zrozumiała, z kim ma do czynienia. Przed Basią Krzysztof był zakochany wielokrotnie, ale zawsze jakoś tak teoretycznie, najchętniej na odległość, korespondencyjnie. On też zrozumiał, poznawszy Basię, z kim ma do czynienia. Dziewczyna była miła, mocna psychicznie, nadzwyczaj bystra i rozlubowana w literaturze. Zapłonęła też ku niemu, a jego serce tylko na coś takiego czekało. Na Barbórkę roku 41, w dzień imienin Basi, Krzysztof Kamil przyszedł przedstawić się jej rodzicom. Pani Feliksa Drapczyńska, matka, zapamiętała, że w tamten dzień "pojawił się człowiek bardzo przystojny i bardzo nieśmiały". Baczyński ofiarował swej przyszłej żonie w prezencie wiersz. Basia była szczęśliwa.


W roku 1942 Krzysztof i Basia podjęli studia polonistyczne na tajnym uniwersytecie. Ale jeszcze przedtem zdążyli się pobrać. Stefania Baczyńska nie była zachwycona przyszłą synową. "Cóż to za drukarzównę sobie wybrałeś", wyrzucała Krzysiowi. Ojciec Barbary miał w istocie drukarnię, dość poważne przedsiębiorstwo przy ulicy Piusa XI. Baczyński sam sobie składał tutaj potem pierwsze tomiki. Ślub odbył się w środę przed Bożym Ciałem, 3 czerwca 1942 roku o godzinie 10 w kościele parafialnym na Solcu. Dzień był słoneczny. Barbara wystąpiła w kremowym kostiumie, z bukiecikiem konwalii.


24 sierpnia 1944 roku została trafiona odłamkiem szkła, zmarła w wyniku ran.

Post Kamienie na Szaniec. 

#Polishholokaust #GermanDeathCamps #StratyWojenne #NiemieckieZbrodnie #DeutscheVerbrechen #GermanCrimes #WW2 #WorldWarTwo #ReparationsForPoland #MadeInGermany #ToMyjesteśmyPamięcią #EuropeanUnion #PowstanieWarszawskie #PW #IIWŚ #Baczyński 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust