piątek, 24 czerwca 2022

25 czerwca 1943 r. w niemieckim więzieniu Plötzensee​ przez ścięcie gilotyną wykonano wyrok sądu wojennego Rzeszy, na Wandzie Węgierskiej, harcerce, agentce polskiego wywiadu OW Związku Jaszczurczego i ZWZ-AK. 

 


25 czerwca 1943 r. - wykonanie wyroku śmierci na polskiej agentce wywiadu Wandzie Węgierskiej. 


ℹ️Wanda Węgierska ps. Wanda (ur. 1919 r. w Łodzi) - harcerka, agentka wywiadu OW Związek Jaszczurczy i ZWZ-AK. Pracowała na linii Warszawa-Łódź-Nadrenia-Westfalia-Zagłębie Ruhry. 23 kwietnia 1942 r., podczas swojej ostatniej podróży oraz tuż przed przejściem do nowych zadań w ramach pracy konspiracyjnej, została aresztowana przez Gestapo na schodach berlińskiego hotelu. W wyniku wyroku Sądu Wojennego Rzeszy (Kriegsgericht) z 21 stycznia 1943 r. została skazana na karę śmierci. Wyrok wykonano 25 czerwca 1943 r. w więzieniu Plötzensee​ przez ścięcie gilotyną. 


,,Mateńko Moja Jedyna Najdroższa. W tej chwili siedzę w długiej sukni więziennej. To moja śmiertelna koszula./..../Stało się wszystko czego chciałam. Te listy przyszły, takie kochane. Odsyłam ci je z powrotem. Są pełne dla was pocałunków. Dziś o godzinie 19-ej umrę, ale to jest nieważne wobec tego, że nie jestem sama, ale z Jezusem./..../Jestem twarda i dumna - dumą patriotów, dumą żołnierzy oddających życie dla ukochanej Polski. To przecież wszystko dla Ojczyzny. Nie płaczę, mam na ustach uśmiech. I ty nie płacz kochanie. Mój duch pozostanie z tobą. Nie myśl, że cierpiałam dużo w życiu więziennym. Miałam nawet dużo miłych, radosnych chwil.” 👈🇵🇱


- fragment listu pożegnalnego Wandy.

Post IPN Łódź. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust