sobota, 25 czerwca 2022

Moje życie? – odebrali komunistyczni zdrajcy narodu polskiego, moje ciało? – użyźniło rodzinną ziemię, moje kości? – nie wiem gdzie są, moja dusza? – Pan ją zaprosił do siebie…28 czerwca 1946 w białostockiej katowni UB, strzałem w tył głowy został zamordowany wspaniały żołnierz wileńskiej AK - por. Marian Pluciński ps. „Mścisław”.

 


Moje życie? – odebrali komunistyczni zdrajcy narodu polskiego, moje ciało? – użyźniło rodzinną ziemię, moje kości? – nie wiem gdzie są, moja dusza? – Pan ją zaprosił do siebie…

„W każdej akcji bojowej jest dla żołnierzy przykładem odwagi” – opinia mjr Zygmunta Szendzielarza „Łupaszki” we wniosku o przyznanie Krzyża Walecznych dla por. „Mścisława”.

✔28 czerwca 1946 w białostockiej katowni UB, strzałem w tył głowy został zamordowany wspaniały żołnierz wileńskiej AK - por. Marian Pluciński ps. „Mścisław”.

➡Marian Pluciński urodzony w Żarnowcu k. Zawiercia 5 października 1912, połączył swoje losy z Wilnem. Przeszedł szlak bojowy walcząc we wrześniu 1939 przeciwko niemieckim najeźdźcom. Działał w konspiracji ZWZ-AK w Wilnie, rozpoczął na tajnym kursie studia medyczne na Uniwersytecie Stefana Batorego. Znał cztery języki: grekę, łacinę, angielski i niemiecki. Walka najpierw z Niemcami a potem z rosyjskim okupantem i rodzimymi zdrajcami spod znaku sierpa i młota odebrała możliwość dalszej edukacji.



➡W dowodzonej przez legendarnego „Łupaszkę” V Wileńskiej Brygady Armii Krajowej pełnił rolę dowódcy 4. Szwadronu. Na skutek donosu został aresztowany, przez białostockie UB, 21 kwietnia 1946, tortury, wyrok śmierci wydany przez WSR w Białymstoku 25 czerwca i trzy dni później śmierć. Grobu nie odnaleziono



Cześć i Chwała Bohaterom❗🇵🇱

Post Romuald Rzeszutek 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

#PolishHolokaust